Onderwijs op maat: het beste voor iedereen?

Onderwijs op maat

 

De Higher Education Frontiers Conference (Hefc) van dit jaar bracht onderwijsdeskundigen uit de hele wereld bijeen om te bespreken hoe technologie effectiever kan worden ingezet om de leerresultaten te verbeteren. Een van de belangrijkste vragen rond computerondersteund leren is of het moet worden gebruikt als een one-size-fits-all aanpak of aangepast voor elke student om resultaten te produceren die effectiever, relevanter en boeiender zijn. Het is een belangrijk onderwerp voor beleidsmakers en docenten, omdat veel mensen geloven dat computerondersteund leren niet effectief genoeg is om face-to-face onderwijs te vervangen. In deze blogpost verkennen we de voor- en nadelen van computerondersteund leren, gaan we na wat bestaand onderzoek ons vertelt over de doeltreffendheid ervan, onderzoeken we hoe individuele leerlingkenmerken de resultaten van computerondersteund leren kunnen beïnvloeden, bekijken we enkele potentiële voordelen van het gebruik van technologie in het onderwijs die verder gaan dan alleen personalisering, en bekijken we enkele voorbelden van hoe scholen technologie gebruiken om beter tegemoet te komen aan de behoeften van hun leerlingen.

Wat is computerondersteund leren?

Computerondersteund leren, of kortweg CA, is een systeem dat gebruik maakt van computertechnologie om academisch onderwijs te ondersteunen en te verbeteren. Als het goed wordt uitgevoerd, is het een nuttige aanvulling op persoonlijke instructie. Het kan worden gebruikt als aanvulling op klassikale instructie, zoals het bieden van extra oefening en ondersteuning voor leerlingen. Het kan ook worden gebruikt om individueel leren te ondersteunen, zoals het helpen van studenten bij het voltooien van online opdrachten of het beheren van hun eigen cursuswerk. Computerondersteunde leersystemen worden vaak gebruikt in het hoger onderwijs om studenten te ondersteunen bij academische taken zoals essays en opdrachten, maar ze kunnen ook worden gebruikt in scholen voor voortgezet onderwijs om studenten te ondersteunen bij schrijven, onderzoek en andere taken. Computerondersteund leren kan worden geïntegreerd met andere vormen van online onderwijs, zoals MOOC's (Massive Open Online Courses).

Voordelen van computerondersteund leren

Computerondersteund leren biedt een alternatief voor traditionele klassikale instructie wanneer face-to-face instructie niet praktisch of effectief is voor een bepaalde student. Het kan ook worden gebruikt ter ondersteuning van gehandicapte of oudere studenten, die ook minder goed in staat zijn om deel te nemen aan traditionele lesmethoden. Studenten die gebruik maken van computerondersteund leren hebben een grotere kans op betrokkenheid, tevredenheid en optimaal leren. Door de flexibiliteit en het gemak van computerondersteund leren zullen studenten er eerder gebruik van maken. Studenten die toegang hebben tot computerondersteund leren zijn ook meer geneigd om het te gebruiken dan studenten die dat niet hebben.

Computerondersteund leren is ook nuttig om studenten remediërende hulp te bieden. Het systeem kan worden gebruikt om studenten die moeite hebben met een bepaald onderwerp te helpen en extra ondersteuning te bieden.

Nadelen van computerondersteund leren

Computerondersteund leren heeft voordelen, maar ook enkele nadelen in vergelijking met andere vormen van onderwijs. Vergeleken met face-to-face onderwijs is computerondersteund leren vaak tijdrovender en vaak niet flexibel genoeg om tegemoet te komen aan de unieke behoeften en voorkeuren van individuele leerlingen. Het kan minder boeiend zijn, en het kan ook frustrerend zijn voor studenten als het niet zo goed werkt als ze zouden willen.

Computerondersteund leren heeft ook fundamentele beperkingen die het minder effectief maken dan klassikaal onderwijs. Het heeft een beperkt vermogen om leerlingen context te bieden, hen te helpen kritisch te denken, hen te helpen vooruit te plannen en meerdere vormen van denken te gebruiken. Het kan leerlingen bijvoorbeeld geen manier bieden om te synthetiseren wat ze gelezen hebben en waarover ze moeten schrijven.

Samenvatting van het onderzoek

Computerondersteund leren wordt steeds algemener in scholen, en veel besturders en beleidsmakers verwachten dat het een sleutelrol zal spelen in de toekomst van het Onderwijs op maat . Maar hoewel computerondersteund leren voordelen biedt, heeft het ook enkele belangrijke beperkingen die het minder effectief maken dan klassikaal onderwijs. Daarom is het belangrijk deze beperkingen te begrijpen en manieren te vinden waarop computerondersteund leren kan worden verbeterd om een nog effectiever hulpmiddel voor leerlingen te zijn.

Computerondersteund leren heeft vele voordelen, waaronder dat het flexibeler kan zijn dan klassikaal onderwijs en leerlingen in staat stelt opdrachten af te maken wanneer zij daar tijd voor hebben of hulp te krijgen wanneer dat nodig is. Bovendien kan computerondersteund leren tijdsefficiënter zijn dan klassikaal Onderwijs op maat , vooral voor gehandicapten die moeite hebben met klassikale methoden. Computerondersteund leren heeft echter ook belangrijke beperkingen die het minder effectief maken dan klassikaal onderwijs. Deze beperkingen zijn onder andere dat het niet dezelfde context kan bieden, leerlingen niet kritisch kan helpen denken, hen niet in staat stelt vooruit te plannen, en geen gebruik kan maken van meerdere vormen van denken. Met dit in gedachten moeten beleidsmakers en bestuurders nagaan hoe computerondersteund leren kan worden verbeterd om beter tegemoet te komen aan de onderwijsbehoeften van leerlingen.